WWOOF, Tweed Heads en Bananen` - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Järvi Vlugt - WaarBenJij.nu WWOOF, Tweed Heads en Bananen` - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Järvi Vlugt - WaarBenJij.nu

WWOOF, Tweed Heads en Bananen`

Door: Järvi de Vlugt

Blijf op de hoogte en volg Järvi

13 Februari 2011 | Australië, Byron Bay

Hallo allemaal,
momenteel ben ik in Byron Bay. Ik ben hier vanochtend aangekomen, nadat ik een week lang heb gewwoofed.
WWoof staat voor Willing Workers On Organic Farms, wat betekent dat je tegen kost en inwoning werkt op een organische boerderij.
Nadat ik uit crescent head ben weggegaan, kwam ik na een busrit van 6u in Byron Bay aangekomen. Ik ben toen naar een hostel gegaan, wat ik dacht dat ik had gereserveerd op internet. Maar toen ik daar aankwam bleek dat ik het hostel met dezelfde naam in Gold Coast had geboekt. Heel erg jammer, ik was heel erg bang dat ik voor niets 30 dollar had betaald. Gelukkig had ik bij de reservering gezet dat ik niet met credit card wilde betalen, maar cash als ik aankwam. Ze hadden toen de reservering ongedaan gemaakt, je moest per se voor dat hostel vooruit betalen. Dat was dus wel een gelukje, ik was geen geld kwijt.
Aangezien ik laat was aangekomen ging ik zo'n beetje meteen naar bed, nadat ik met Louise had geskyped. De volgende dag stond ik om 6u op, zodat ik nog even kon surfen voordat ik wegging uit het hostel. Totaal flat. Heel jammer, voor niets om 6u opgestaan.
Ik was toen met de bus naar Tweed Heads gegaan, waar ik door Trina werd opgehaald.
Ik heb een week thuis bij Trina en Julian gewoond, waar ook nog 2 honden en een oude schoolvriendin van Trina was, die hielp bij de boekhouding. Trina en haar man Harry hadden namelijk 3 weken geleden een bananenboerderij gekocht, wat nog echt voor geen meter loopt. Alles was heel erg smerig, stoffig en gewoon nasty. De werknemers zijn nogal amateurs en achter het pand staan ongeveer 7 verroeste oude 4wheeldrives, die daar gewoon staan omdat ze kapot zijn.
De eerste dag heb ik een van de droogkamers helemaal van boven en onder schoongemaakt, het halve warehouse gebezemd en nog meer schoon gemaakt.
De dag erna heb ik een pallet met bananen die was omgevallen opgeruimd. Dat klinkt niet zo erg, behalve dan dat die pallet al 4 weken in de broeiende hitte stond en er lekker heerlijke maden en spinnen op zaten. Het kostte me ongeveer een uur van kokhalzen, adem inhouden en mezelf afvragen waarom ik dit ookalweer gratis deed.
Voor de rest van de week heb ik me bezig gehouden met de hogedrukspuit, bezem en een pompwagen(waar ik na fjallraven echt ontzettend genoeg van had en hoopte dat ik die nooit meer hoefde te gebruiken, haha.)
De regels vanuit wwoof zijn dat je tussen de 4 en 6u per dag werkt en dan krijg je voedsel en een bed. Aangezien ik per dag ongeveer 8u werkte, kreeg ik een paar dagen vrij. Ik was op die dagen met de bus naar Coolangatta gegaan, een bekende surfplek. Over een paar weken wordt hier een stop van de wereldkampioenschap surfen gehouden, waar ik wel graag een kijkje wil nemen.
De golven waren er heel goed, maar daarmee komen ook de ongelovelijk grote menigten, het was er zo ontzettend druk altijd.
Vandaag ben ik weer naar Byron bay gegaan. Ik heb vandaag ongeveer 5u gesurfd, met daartussene en wandeling naar het meest oosterlijke puntje van het vaste land van Australie en de beroemde vuurtoren van Byron Bay.
Ik ben op de terugweg Anoeska tegengekomen, een vrouw waarmee ik in Newcastle, Port Macquarie en Crowdy National Park mee heb gekampeerd.
Ik blijf nog 3 nachten in dit hostel, waarna ik een tijdje nog in Byron blijf, maardan op een camping, zo bespaar ik nog wat geld.
Daarnaast is mijn terugticket definitief geboekt, ik kom op 23 maart terug in Nederland. Het is echt een vreselijke route, ik vlieg van Auckland naar Sydney naar Singapore naar London naar Amsterdam, een vlucht van in totaal 28 uur.
Dat was het weer voor deze keer.
Groetjes,
Jarvi

  • 13 Februari 2011 - 12:28

    José:

    Hey Jarvi, ik heb respect voor je .
    Echt, al dat werk wat je doet, dat had je van tevoren denk ik zelf ook niet gedacht,
    Maden , spinnen grrrrr.
    Veel plezier nog en geniet nog die laatste maand.
    groetjes

  • 13 Februari 2011 - 18:28

    Mam:

    Hey Jerf,
    We zijn net terug uit Moan Sartoux en lees nu net je verhaal ,leuk ik heb nu een beetje meer
    een beeld van wat je in Tweed Head hebt gedaan. Leuk dat je ook nog wat kunt surfen.
    Ja................., en een beroerde vlucht op de terugweg dat klopt, maar je moet maar zo denken dat wij aan het eind staan te wachten en dat maak toch heel veel goed. (hoop ik)
    Dikke kus en nog veel plezier.

  • 13 Februari 2011 - 19:41

    Popko:

    Jarvi,
    jongen wat maak jij allemaal mee, goede voorbereiding voor je studententijd in Utrecht straks. Dan verruil je pompwagens voor studieboeken, dus sterkte ermee. Maak je nog wat fotos van die wedstrijden dat lijkt me echt te gek. Ik kijk ernaar dat we dat weer eens in Zuid-Frankrijk kunnen doen. En die vlucht naar Europa, tja das ook wel te doen, zorg dat je wat te lezen hebt,
    gr
    popko

  • 15 Februari 2011 - 10:07

    Wouter:

    Kun je trouwens die temperaturen aan de linkerkant niet weghalen? Het maakt een beetje jaloers.. Hoe bruin ben je trouwens al? Snel tijd voor meer foto's!

  • 15 Februari 2011 - 16:11

    Marion:

    Hey Jarvi. Laat ik nu vandaag op het werk het over jou hebben gehad samen met Andrew en Marjorie! Vooral Andrew benadrukte nog "laat hem genieten"! Ze gaan zeker ook nog op jou site kijken! Jij hebt volgens mij zoveel beleefd dat maakt een ander in zijn hele leven niet mee, dit pakken ze je nooit (!) meer af hoor!! Ongelovelijk waar je allemaal voor hebt gestaan, knap hoor! Jammer dat de terugreis zo via via verloopt maarrr je komt weer richting Nederland!! Neem maar wat warmte voor ons mee, hebben we wel zin in!! Nog héél véél mooie belevenissen,
    groetjes Marion Bert & de Boys.

  • 15 Februari 2011 - 17:40

    Iris:

    Klinkt inderdaad als een helse vlucht, maar de gedachte aan thuis en pindakaas zullen die 28 uur een stuk fijner maken. Succes met werken en veel plezier!

  • 16 Februari 2011 - 09:19

    Anke:

    Hey Jarvi,

    klinkt allemaal super leuk! Behalve het gedeelte van die spinnen en maden dan.
    Maar hé, die terugreis overleef je wel!
    heel veel plezier nog en geniet ervan!


  • 17 Februari 2011 - 10:17

    Oma:

    't Was een verrassing om weer zo'n lang verslag van je te lezen. En je maakt weer heel wat mee, hele leuke dingen en hele vervelende klussen. Het is wel erg avontuurlijk en dat was ook de verwachting. Maar het is goed dat je weer terug komt als je daar uitgekeken bent. Wanner ga je nu naar Nieuw Zeeland? Je hebt in ieder geval heel veel ervaring opgedaan in een totaal andere omgeving. Als jij hier in Nederland aankomt is Henk vermoedelijk net een dag of 5 daarvoor vertrokken naar China. Dat heb je van die wereldreizigers. Ik wens je nog veel surfplezier en een prachtige reis naar Nieuw Zeeland. Met heel veel groeten, Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Byron Bay

Indonesië, Australië en New Zealand

Recente Reisverslagen:

16 Maart 2011

New Zealand

02 Maart 2011

Noosa

23 Februari 2011

Byron Bay en Coolangatta

13 Februari 2011

WWOOF, Tweed Heads en Bananen`

03 Februari 2011

Crescent head
Järvi

Om maar eventjes nog niet met de universiteit te beginnen, vertrek ik op 25 november voor een maand naar Bali, Indonesië en vervolgens voor 6 maanden naar Australië om te werken en rond te reizen. Op 7 maart vlieg ik voor 3 weken naar New Zealand, waarna ik op 28 maart weer terugkom in Australië om de laatste paar maanden te werken. Hier kan je al mijn wilde verhalen lezen en ik hoop dat jullie ervan gaan genieten! Järvi

Actief sinds 27 Juli 2010
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 9237

Voorgaande reizen:

25 November 2010 - 20 Juni 2011

Indonesië, Australië en New Zealand

Landen bezocht: